четверг, 20 августа 2009 г.

Парламент Республики Молдова

Руководство Парламента

Председатель и заместители Председателя Парламента избираются после законного конституирования Парламента. Согласно Регламенту Парламента Председатель избирается на срок полномочий Парламента тайным голосованием большинством голосов избранных депутатов.по предложению парламентских фракций. Заместители Председателя Парламента избираются открытым голосованием большинством голосов избранных депутатов по предложению Председателя Парламента после консультаций с парламентскими фракциями.

ЛУПУ Мариан

ЛУПУ Мариан

Председатель Парламента Республики Молдова

Родился 20 июня 1966 года в муниципии Бэлць.

По национальности молдаванин.

Выпускник нынешнего Кишиневского лицея им.Георге Асаки (1983 г.).

Окончил с отличием экономический факультет Молдавского государственного университета (1987 г.). Продолжил постуниверситетское образование (1987-1991 гг.).

Доктор экономики.

Прошел курсы макроэкономики в Институте МВФ в Вашингтоне (1994 г.) и курсы международной торговли в Женевском Институте ВТО (1996 г.).

С 1991 года работал в Департаменте внешних экономических связей, а в 1997 году стал его директором. Одновременно, в 1992-2000 гг., был исполнительным директором Программы ТАCIS в Молдове.

С июня 2001 года – заместитель министра, а с августа 2003 года – министр экономики Республики Молдова.

6 марта 2005 года избран депутатом Парламента по спискам ПКРМ.

24 марта 2005 года избран Председателем Парламента Республики Молдова.

Владеет французским, английским и русским языками.

Женат, имеет двух детей.

ПОСТОЙКО Мария

Заместитель Председателя Парламента Республики Молдова

Родилась 4 апреля 1950 года в селе Хородиште Дондюшенского района.

По национальности молдаванка.

Окончила юридический факультет Молдавского государственного университета (1978).

В 1970-1983 годах была инспектором в Министерстве внутренних дел, заведующей юридическим отделом Республиканского предприятия "Молдхозторг".

В 1983 году была назначена государственным арбитром, в 1989 – членом Коллегии Государственного арбитража, в 1997 г. – судьей, членом Президиума Экономического суда Республики Молдова.

Депутат Парламента Республики Молдова по спискам ПКРМ XIV-го и XV-го созывов, заместитель председателя Комиссии по вопросам права, назначениям и иммунитету (1998-2000), председатель Комиссии по государственной безопасности и обеспечению правопорядка (2000-2001), председатель Комиссии по вопросам права, назначениям и иммунитету (2001-2005).

6 марта 2005 года вновь избрана депутатом Парламента по спискам ПКРМ.

31 марта 2005 года избрана заместителем Председателя Парламента Республики Молдова.

Замужем, имеет дочь.

РОШКА Юрие

Заместитель Председателя Парламента Республики Молдова

Родился 31 октября 1961 года в городе Теленешть.

Закончил Молдавский государственный университет. Специальность - журналистика.

Работал редактором на "Телерадио-Молдова", затем научным сотрудником.

В 1994-2005 гг. был депутатом Парламента XIII-XV созывов, членом Постоянного бюро Парламента, председателем фракции ХДНП.

В период 1998-2001 гг. был вице-председателя Парламента Республики Молдова.

6 марта 2005 года избран депутатом Парламента по списку ХДНП.

8 апреля 2005 года избран вице-председателя Парламента Республики Молдова.

Является председателем Христианско-демократической народной партии.

Владеет русским, английским и французским языками.

Женат, имеет троих детей.

Парламентские фракции

Важнейшие документы дискутируются в парламентских фракциях. Эти объединения действующего Парламента создаются согласно Регламенту Парламента в течение 10 дней после законного конституирования Парламента. Каждая фракция должна объединять не менее 5 депутатов, для образования рабочих органов и организации деятельности Парламента на основании списков политических формирований.

Молдавский законодательный орган называется Парламентом с 23 мая 1991 г., ранее - Верховный Совет. Число депутатов, избранных в последние три созыва варьирует в зависимости от действующего законодательства, наблюдается тенденция к уменьшению количества депутатов. Так, в XII созыве было избрано 380 депутатов, в XIII созыве - 104 депутата. В XIV, XV, а также в нынедействующем XVI созыве работают 101 депутат, избранных по пропорциональной системе на 4 года.

101 депутат, избранные 6 марта 2005 года образовали в начале созыва 4 фракции:



Componenta

  1. OSTAPCIUC Eugenia Vladimir - Presedinte
  2. EREMCIUC Vladimir Victor - Vicepresedinte
  3. PRIJMIREANU Dumitru Vasile - Vicepresedinte
  4. ZIMIN Larisa Vladimir - Secretar
  5. AFONIN Alim Anatolie
  6. ANTON Mircea Filaret
  7. BODNARENCO Elena Vladimir
  8. BORGAN Serafima Nicolae
  9. BULGACOV Ghenadie Nicolae
  10. BODISTEANU Vasile Alexei
  11. BONDARCIUC Nicolae Tudor
  12. BORGULA Ludmila Victor
  13. CALIN Ivan Petru
  14. CAVLAC Ecaterina Mihail
  15. CALMATUI Valeriu Ion
  16. CHETRARU Iosif Fomici
  17. COTOROBAI Alexandru Andrei
  18. DRAGAN Semion Afanasie
  19. DRAGOMIR Vladimir Filip
  20. DOBROVOLSCAIA Victoria
  21. ERIOMIN Iurie Alexandru
  22. GAREV Valeriu Tudor
  23. GHERMAN Stella Ion
  24. GOZUN Petru Gardeev
  25. GUDUMAC Eva Mihail
  26. GUTU Ivan Gheorghe
  27. GUTUL Nicolae Tudor
  28. GRIGORIEV Stefan Ion
  29. IOVV Vasile Matei
  30. JDANOV Alexandru Gheorghe
  31. LUPU Marian Ilie
  32. MANTOROV Oleg Gheorghe
  33. MANDAJI Afanasii Constantin
  34. MISIN Vadim Nicolae
  35. MIRON Anton Semion
  36. MOCAN Mihail Mihail
  37. MORCOV Ghenadie Gheorghe
  38. OLEINIC Nicolae Constantin
  39. PASECINIC Arcadie Stepan
  40. PANFILOV Vladimir Tudor
  41. PARPOLOVA Elena Nicolae
  42. PETRENCO Grigorie Vladimir
  43. POSTOICO Maria Sevastian
  44. POPA Gheorghe Mihail
  45. SIDOROV Mihail Ilarion
  46. SOCOCOL Sergiu Sergiu
  47. STOICOV Iurie Dumitru
  48. STEPA Boris Dumitru
  49. TODOROGLO Dmitrii Mihail
  50. TURCAN Vladimir Ion
  51. TUREA Oleg
  52. URSUL Ala Eugen
  53. VITIUC Vladimir Serghei
  54. VLAH Irina Tudor
  55. ZAGORODNII Anatoli


  1. URECHEAN Serafim - Presedinte
  2. UNTILA Veaceslav - Vicepresedinte
  3. BUJOR Leonid - Secretar
  4. OLEINIC Alexandru
  5. PLESCA Ion
  6. COSARCIUC Valeriu
  7. BALAN Vasile
  8. ONCEANU Anatol
  9. GUTU Ion
  10. LIPCAN Alexandru
  11. PINTEA Vasile
  12. SUSARENCO Gheorghe
  13. GROZAV Vasile


  1. CUBREACOV Vlad - Presedinte
  2. SECAREANU Stefan - vicepresedinte
  3. STIRCEA Eugenia - secretar
  4. ARAMA Angela
  5. ROSCA Iurie
  6. SERPUL Valentina
  7. VARTA Ion

  1. DIACOV Dumitru - Presedinte
  2. AGACHI Efim
  3. GROSU Lora - Secretar
  4. BULIGA Valentina
  5. GUMA Valeriu
  6. IVANOV Dumitru
  7. KLIPII Igor
  8. RADUCAN Marcel
  9. SEREBRIAN Oleg
  10. STRATAN Valentina
  11. TULEA Oleg


  1. BANARI Ivan
  2. BOLBOCEANU Iurie
  3. BRAGA Vladimir
  4. BRAGHIS Dumitru
  5. CIOBANU Vladimir
  6. COLTA Vasile
  7. CUSNIR Valentina
  8. DEATOVSCHI Nicolai
  9. FILAT Vladimir
  10. GODOROJA Dumitru
  11. JALBA Zoia
  12. MUSTEATA Gheorghe
  13. NEAGU Ion
  14. PAVLICENCO Vitalia
  15. TARANU Anatol

Парламентская лексика
Понятия и термины, используемые в парламентской практике


Alegatori - cetatenii cu drept de vot. Dreptul de a alege il au cetatenii Republicii Moldova care au implinit, inclusiv in ziua alegerilor, virsta de 18 ani, cu exceptia celor privati de acest drept in modul stabilit de lege.


Articol - element structural de baza al actului normativ care contine, in principiu, prevederi de sine statatoare.


Birou Permanent - organul de lucru al Parlamentului ce se formeaza tinandu-se seama de reprezentarea proportionala a fractiunilor in Parlament. Din el fac parte, din oficiu, Presedintele Parlamentului si vicepresedintii lui.


Comisie permanenta - organ de lucru al Parlamentului, infiintat pentru efectuarea activitatii Parlamentului.


Comisie speciala - organ de lucru al Parlamentului constituit cu scopul elaborarii unor acte legislative complexe, pentru avizarea lor sau pentru alte scopuri. Actele legislative elaborate de comisia speciala nu se mai supun examinarii in alte comisii.


Comisie de ancheta - organ de lucru al Parlamentului creat la cererea unei fractiuni parlamentare sau a unui grup de deputati, cu scopul cercetarii unor fapte sau cauze.


Constituirea legala a Parlamentului - Parlamentul se considera legal constituit dupa validarea a 2/3 din mandatele de deputati de catre Curtea Constitutionala.


Curtea Constitutionala - autoritate de jurisdictie constitutionala care hotaraste asupra chestiunilor ce au ca obiect constitutionalitatea actelor normative. Curtea Constitutionala este unica autoritate de jurisdictie constitutionala si se supune numai Constitutiei.


Decret - act emis de Presedintele Statului in exercitarea atributiilor sale.


Deputat - membru al Parlamentului ales prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat.


Fractiune - grup de deputati uniti in baza criteriului de apartenenta la un partid sau curent politic.


Guvern - organ colegial format din Prim-ministru, prim-viceprim-ministru, viceprim-ministri, ministri, care asigura realizarea politicii interne si externe a statului si exercita conducerea generala a administratiei publice. Presedintele Republicii Moldova, dupa consultarea majoritatii parlamentare, desemneaza candidatul pentru functia de Prim-ministru si numeste Guvernul pe baza votului de incredere acordat de Parlament.


Hotarare - act emis de Parlament si Guvern in conditiile prevazute de lege si in executarea ei.


Imunitate parlamentara - dreptul in baza caruia deputatii nu pot fi retinuti, arestati, perchezitionati, cu exceptia cazurilor de infractiune flagranta, sau trimis in judecata fara incuviintarea Parlamentului, dupa ascultarea deputatului.


Initiativa legislativa - textul legii inaintat deputatilor spre adoptare. In Republica Moldova, dreptul de initiativa legislativa apartine deputatilor in Parlament, Presedintelui Republicii Moldova si Guvernului.


Lege - act normativ care emana de la organul legislativ al statului si prin care sunt reglementate anumite relatii sociale. In Republica Moldova, unica autoritate legislativa este Parlamentul.


Legislatura - perioada de imputernicire a componentei Parlamentului (4 ani) pina la constituirea legala a noului Parlament.


Mandat - inseamna simultan misiunea incredintata de catre alegatori unui ales si durata acestei misiuni.


Monitorul Oficial - organ oficial de presa din Republica Moldova, editat de Agentia Nationala de Presa "Moldpres", in care sunt publicate legile si hotaririle Parlamentului, decretele Presedintelui Republicii Moldova, hotaririle Guvernului precum si alte acte normative ale institutiilor de stat. Actele normative intra in vigoare dupa publicarea lor in "Monitorul Oficial".


Motiune de cenzura - pozitia de neincredere exprimata de Parlament fata de activitatea Guvernului, adoptata cu votul majoritatii deputatilor. Daca Parlamentul a votat motiunea de cenzura Guvernului, atunci Prim-ministrul va prezenta, in termen de cel mult 3 zile, Presedintelui statului, demisia Guvernului.


Ordine de zi - lista chestiunilor pe care deputatii trebuie sa le analizeze in cadrul unei sedinte.


Proiect de lege - textul legii propus Parlamentului spre adoptare de catre deputati, Presedintele statului, Guvern.


Promulgare - act intreprins de Presedintele Statului care semnifica acceptarea legii adoptate de catre Parlament. Presedintele Republicii Moldova este in drept, in cazul in care are obiectii asupra unei legi, sa o trimita, in termen de cel mult doua saptamini, spre reexaminare, Parlamentului. In cazul in care Parlamentul isi mentine hotarirea adoptata anterior, Presedintele promulga legea. Legea promulgata urmeaza a fi publicata in "Monitorul Oficial".


Putere legislativa - autoritatea reprezentativa suprema a puterii de stat imputernicita de catre popor cu dreptul de adoptare a legilor.


Sesiune - perioada de timp, pe parcursul careia Parlamentul se intruneste cu scopul desfasurarii sedintelor sale. Parlamentul se intruneste in doua sesiuni ordinare pe an. Sesiunea de primavara incepe in luna februarie si nu poate depasi sfirsitul lunii iulie. Sesiunea de toamna incepe in luna septembrie si nu poate depasi sfirsitul lunii decembrie. Parlamentul se intruneste si in sesiuni extraordinare sau speciale, la cererea Presedintelui Republicii Moldova, Presedintelui Parlamentului sau a 1/3 din numarul deputatilor.


Sufragiu direct - actul prin care cetatenii cu drept de vot aleg in mod nemijlocit candidatii propusi de partide politice, organizatii social-politice, blocuri electorale sau grupuri de cetateni pentru a fi investiti intr-o anumita functie electiva.


Sufragiu indirect - act prin care candidatii la functiile elective nu sunt alesi nemijlocit de catre electorat ci de catre reprezentantii acestora.
















Комментариев нет:

Отправить комментарий